Samenwerking
Deze dag stond echt in het teken van conflicten. Na een mooi kort maar intensief telefoongesprek over werkrelaties, zat ik daarna een aantal uur in Wijnandsrade. In een uitgebreid gesprek kreeg een nieuwe samenwerking langzaam vorm. En wat voor samenwerking! Nu al zin in om deze workshop over conflictbemiddeling/ mediation samen met Rop Bastiaans te gaan geven.
Conflicten op de werkvloer
Conflicten op de werkvloer zijn er. Soms onderhuids, soms heel zichtbaar. Ik vind het altijd mooi als ik (latente) ongenoegens, onvrede, conflicten bespreekbaar kan maken en kan ombuigen naar een constructief verloop voor iedereen.
Juridische kaders
Rop weet als geen ander hoe de juridische kant in orde te maken. Alleen, papier voorkomt geen conflicten. Het wijzen op de letter kan het soms zelfs vergroten: ‘De CAO zegt dat…’ of ‘Volgens ons beleid kan dat niet..’. Zoals Rop het zo mooi verwoordt: ‘ Het in orde maken van de juridische kant is slechts een gedeelte van het werk aan de voorkant’ . Het kan voorkomen dat een conflict ontstaat. Maar conflicten gaan over mensen en niet over je papieren in orde hebben. En juist in die menselijke kant ontmoeten Rop en ik elkaar.
Het gaat altijd over mensen
Want hoe goed je de zaken ook op papier hebt staan. Je kunt niet alles dichttimmeren. En we hebben allemaal onze waarheid. En onze belangen. En gelijk hebben betekent niet dat je het ook krijgt, leerde mij ooit iemand. Dat heb ik zelf vaak genoeg ervaren; Hoe meer ik me vastbeet in mijn standpunt, hoe slechter de communicatie liep of hoe minder het leidde naar een gewenst doel. Menig keren voelde ik me behoorlijk gefrustreerd na een werkoverleg of contact met mijn leidinggevende in het verleden. Het was niet goed voor mijn werkplezier (en niet voor mijn lijf: hoofd – en rugpijn waren geregeld aanwezig :-)). Dus het moest anders besloot ik.
Onderliggende zaken
Door de jaren heen leerde ik te kijken naar onderliggende belangen, behoeften, waarden, normen, aannames, overtuigingen van een wrijving. Ik kwam erachter dat ik zelf van invloed kon zijn op het verloop van de situatie. Op de momenten dat ik in staat was om de situatie van een afstand te bekijken, een ander perspectief in te nemen en open te staan voor de ander en zijn of haar perspectief, kon ik situaties omkeren. En van de mensen waar ik mee botste, leerde ik het meest.
Interpretatie
Zo leerde ik ook dat conflicten vaak voortkomen uit onwetendheid of onbekendheid. Want we hebben de neiging om een situatie vanuit onze eigen waarden, normen en perspectief te bekijken waardoor gedrag dat afwijkt van hoe wij dat gewend zijn of graag willen, snel negatief gelabeld wordt. Hierdoor voel je niet gezien of gehoord of met respect behandeld. En als je dan weer reageert vanuit deze negatieve interpretatie, is de kans klein dat je er samen uit gaat komen.
Het Limburgse kwartiertje
Zo kennen we hier in Limburg allemaal wel ‘ het Limburgse kwartiertje’. Half twee kan dus ook best kwart voor twee of twee uur zijn. Maar als je hiervan niet op de hoogte bent en gewend bent dat half twee ook half twee is, dan zie je dit Limburgs kwartiertje wellicht als niet respectvol omgaan met jouw tijd. Terwijl ik misschien niet anders gewend ben en me van geen kwaad bewust ben. Toen ik lang geleden in Cuba op vakantie was bleek daar ook een ‘ Limburgse kwartiertje’ te bestaan; Bustijden stonden ‘ pro forma’ bij de bushalte, als de chauffeur er geen zin in had die dag, kwam de bus gewoon niet, of een uur later. En toen we een keer een auto wilden huren en voor onze ogen de hele parkeerplaats nog vol stond. Werd er toch gezegd dat er geen auto meer voor de verhuur vrij was. Ondanks dat het middag was en sluitingstijd officieel nog niet was aangebroken, zat de werkdag er blijkbaar op voor deze verhuurder. Stel je voor deze buschauffeur of autoverhuurder zouden naar Nederland emigreren en hier nietsvermoedend zo te werk gaan …
Belangen
Natuurlijk. Soms wil je misschien niet dat een conflict wordt opgelost. Dan heb je het idee dat je moet meewerken aan wat er gevraagd wordt terwijl je eigenlijk liever iets anders wenst. Zeggen wat er echt in ons omgaat of wat er echt speelt, is niet altijd gemakkelijk. Helemaal niet als we invullen dat de ander ons belang niet op waarde zal schatten. Elkaars belangen duidelijk krijgen, hoe lastig soms ook, werkt verhelderend en zal de kans vergroten dat er een oplossing komt waar beide partijen zich in kunnen vinden.
Maar och, er is zoveel te vertellen over hoe wij als mensen met elkaar omgaan. Kiezen wat we wel en niet gaan doen tijdens deze workshop zal al een hele kluif worden. Maar laten Rop en ik daar maar niet over gaan twisten 😉
Voor secretaresses, de workshop: in de clinch met je baas en dan?