De vangrail in omdat ik ritste

Asociaal ritsen?
Beste vrachtwagenchauffeur, toen ik je vandaag wilde passeren via de linker rits-strook, duwde je jouw vrachtauto ferm mijn rijbaan op zodat dit onder geen beding kon gebeuren. Ik moet zeggen, ik begon echt even te twijfelen aan mezelf. Is het inderdaad asociaal wat ik doe? Want meerdere collega’s zijn je voorgegaan. Al was jij wel de meest agressieve.

Vangrail in
Als ik niet naar links was uitgeweken en vol op de rem had gestaan, had jij mij met mijn kleine zwarte Opeltje daadwerkelijk tegen de vangrail gedrukt. Het kwam nogal bedreigend over, zo’n groot zwaar gevaarte dat op me af kwam. En als je dit vaker doet, dan snap ik waarom zoveel auto’s de linker rits-rijstrook niet meer durven te gebruiken.

Samen veilig rijden
Ik weet dat je als vrachtwagenchauffeur het niet altijd gemakkelijk hebt. Als er een ongeluk gebeurt, dan is de impact nogal groot door het verschil van gewicht. De dode hoek maakt het er niet makkelijker op. Dus ik probeer als automobilist hier echt rekening mee te houden. Zo zal ik bij krappe bochten niet zo snel naast je gaan rijden, probeer ik uit mezelf de dode hoek te vermijden en probeer ik te voorkomen dat ik tussen jou en je collega vrachtauto in kom. Niet omdat ik jullie niet vertrouw, maar omdat het voor beide partijen wenselijk is dat we niet botsen met elkaar. En een ongeluk zit vaak in een klein hoekje.

Moeder van twee kinderen
Natuurlijk vooral uit eigenbehoud. Want wat je nog niet weet. Ik ben ook een moeder van twee kinderen. De oudste, mijn zoon is 14 en de jongste, mijn dochter is 11 jaar. Nog geen leeftijd waarop ze het zelfstandig kunnen redden in het leven. Maar vandaag was dat wel bijna het geval. En omdat de impact nogal groot kan zijn bij een botsing tussen ons, verbaasde en schrok ik nogal over deze agressief overkomende actie.

Ritsen doe je zo
Dus ben ik het thuis voor de zekerheid nog eens op gaan zoeken. ‘Ritsen doe je zo’. En wat blijkt? Mijn rijgedrag is niet asociaal maar eigenlijk precies zoals je het geleerd krijgt: ik probeer namelijke de hele linker rits-strook uit te rijden om in te voegen vanaf het bord: ritsen vanaf hier … Althans, dat is de bedoeling.

Veilig rijden en kortere files
Ik wil jou en je collega’s vrachtwagenchauffeurs graag blijven vertrouwen en het gevoel hebben dat we samen een veilige weg creëren. Daarom dit bericht. Met het verzoek van mij om het filmpje nog eens goed te bekijken of de tekst eronder goed te lezen. En tevens de vraag om dit met je collega’s te delen. Want wat blijkt … mijn rijgedrag verkort zelfs de file (zie tekst onder het filmpje). Oftewel, dat zouden meer mensen moeten doen …

 

TER INFO RITSEN

Info van A naar Beter over ritsen
Rijdt u op de linkerrijstrook en vervalt deze strook? Dan moet u invoegen naar rechts. Door te ‘ritsen’ kunt u onnodige vertraging voorkomen.

Hoe werkt het?

  • U kunt al ruim van tevoren op een bord zien dat u moet ritsen. Op de plaats waar u daadwerkelijk moet gaan invoegen, staat het bord ‘ritsen vanaf hier’.
  • Zorg ervoor dat er naast u een open ruimte tussen twee voertuigen is en houd dezelfde snelheid aan als deze voertuigen. Kijk bij het bord ‘ritsen vanaf hier’ of er voldoende ruimte is om in te voegen, geef richting aan en voeg in.
  • Als u op een strook rijdt waarop verkeer gaat invoegen, maakt u daarvoor ruimte. Dit doet u door de afstand tot het voertuig vóór u tweemaal zo groot te maken. Het is beter om niet plotseling te remmen.
  • Sommige mensen vinden het asociaal om door te rijden op de linkerstrook als op de andere stroken een file staat. Dit is een misvatting. U kunt de ruimte op de linkerstrook het beste gewoon benutten. Zo voorkomt u dat de file langer wordt.
  • Het kan helpen als een aantal voertuigen al vóór het bord ‘ritsen vanaf hier’ een strook naar rechts opschuift. Let er wel op dat u het overige verkeer niet verstoort.

You may also like...

2 Responses

  1. Lotte schreef:

    Zeer late reactie maar zou toch even iets kwijt willen. Uiteraard vind ik het erg dat de vrachtwagenchauffeur jouw leven zo in gevaar bracht uit agressie. Maar anderzijds kan ik een frustratie langs zijn kant wel begrijpen. Als vrachtwagenchauffeur sta je dagelijks in files. Je kan nooit zelf op het einde gaan ritsen want dat is voor jou verboden. Door die eindeloze hoeveelheid auto’s die je steeds helemaal vooraan voor jou ziet invoegen sta jij nog zoooveel langer in de file. Had je het vanuit dat standpunt al eens bekeken? Hoewel het bij wet verplicht is vind ik het dus ook nog steeds heel asociaal om iedereen voorbij te steken. Dat systeem kan alleen werken als iedereen het doet, en dat is niet het geval, dus..

    • Mirtel schreef:

      dag Lotte,

      Dank voor je reactie, andere perspectieven zijn altijd welkom.
      Zeker herken ik ook het gevoel, in de buurt is een verkeerspunt waarbij rechtdoor een hele lange rij heeft en naar links niet, de keren dat ik er kom, sluit ik ook netjes achteraan in de rij voor rechtdoor en zie ik de ene na de andere auto op de weg voor linksaf rijden om vervolgens helemaal vooraan toch in te voegen in de rij voor rechtdoor.

      Dus ik maak het aan de levende lijve mee dat ik daardoor tig keer langer in de rij voor rechtdoor sta. En dan zit ik ook mopperend achter het stuur en zeker als ik dat de een na de andere auto zie doen waardoor ik een kwartier voor een stoplicht sta omdat de rij telkens maar 1 auto opschuift door de tien auto’s die ertussen kruipen.

      Het verschil voor mij: als de weg gemaakt is voor ritsen en niet iedereen doet het, dan ‘kruip ik niet voor’ of ‘wil ik niemand frusteren’ maar ben ik oprecht verbaasd dat er zo weinig mensen gebruik van maken. Tevens vind ik het vreemd om de weggebruikers die gewoon de regels gebruiken als asociaal te betitelen… maar meningen mogen verschillen natuurlijk.

      Belangrijker eigenlijk dan het wel of niet volgen van de regels, vind ik dat als je een vrachtauto bestuurt, je het besef moet hebben van het gevaar van deze actie. Ik vind dat we als mens altijd na moet denken of je de ander moedwillig in gevaar wil brengen, hoe gefrustreerd je ook bent.

Laat een antwoord achter aan Lotte Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *